15. oktober 2016

The Woman in Cabin 10 av Ruth Ware - svært irriterende hovedkarakter


    'What's in Trondheim?"
    'Trondheim itself? Well, there is a famous cathedral. And parts of the city are very attractive. But it's mainly the fjords. That and the fact that the city is of course much further north than Bergen, so there's a better chance of seeing the aurora. But it might be that we have to go further north still, to Bodø or even Tromsø. At this time of year, it's still uncertain.'

Man er aldri helt trygg på reise ....
 
Lo Blacklock (eller Laura som hun egentlig heter) får sitt livs sjanse da hun må steppe inn for sjefen og skrive om en første cruisetur full av luksus. Hun jobber for et reisemagasin og en del av reisen er langs Norge. Samtidig er forholdet til kjæresten noe turbulent. Dette er ikke rette tiden til reising, men dette er også hennes eneste mulighet til å vise hva hun er god for. Hun kan ikke la denne sjansen gå fra seg. Det er bare spesielt inviterte som får være med på denne første, eklusive turen. Det ser ut til å bli et fint opphold, helt til en kveld da hun hører noen åpne balkongdøra fra lugaren ved siden av, og hun blir vitne til at noe eller noen blir kastet over bord. Lo møtte kvinnen i nabolugaren tidligere ved en tilfeldighet, men nå er lugaren ved siden av tom, og ingen om bord vet hvem Lo snakker om når hun nevner det. Ble den mystiske kvinnen myrdet eller har det hele vært en innbilning? 

Godt å lese ukjente bøker av og til, samme om de er bra eller mindre bra
Ruth Ware er en forfatter som jeg ikke har lest noe av tidligere. Det gjør ikke noe fordi jeg liker å utforske både kjente og ukjente forfatterskap. Man må også utforske litt som leser. Det er en del av prosessen av å være en leser. Det er ingen hemmelighet at jeg liker horror og mysterier. Dette er ingen horrorbok, men en psykologisk thriller blandet med suspense. Jeg sier ikke nei til psykologiske thrillere, men det er ikke mye med den sjangeren som har sjokkert meg i det siste, og det er et savn. The Woman in Cabin 10 hadde mange interessante aspekter ved seg før jeg leste den: Interessant plot, et mysterie som gjorde meg nysgjerrig og det var en bok jeg endelig ikke hadde hørt om tidligere. Det er lett å bli lei av bøker som man hører mye om og som ennå ikke lest. Det er litt befriende av og til å hive seg inn i "det ukjente".

Gode utgangspunkt holder ikke alltid
Til tross for atThe Woman in Cabin 10 hadde mange gode utgangspunkt, holdt det dessverre ikke. Det jeg irriterte meg aller mest over var selve hovedkarakteren Lo. Det er vanskelig å beskrive nøyaktig hvorfor. Den nærmeste beskrivelsen jeg kan komme med er at hun var vanskelig å like. Rett og slett. Slik er det også i virkeligheten. Man kan ikke like alle og ikke alle er like godt likt. Det er bare sånn det er. For meg var hun for dramadronningaktig, og hun er en person man aldri blir helt klok på. Hun setter seg selv stadig vekk i unødvendige situasjoner som man blir noe flau over. Jeg klarer ikke helt å synes synd på henne. Hun blir et irritasjonsmoment istedet for en karakter å bli glad i. 

Det er synd at boka hadde så god begynnelse og god driv i den første delen, men så blir det bare rarere, og rarere, og til slutt blir boka nærmest uinteressant istedet for spennende. Man slutter å bry seg om hva som skjer for det hele blir for sært. Jeg liker det som er sært, men dette ble vel sært og vanskelig å forklare hvor sært det er når man ikke vil avsløre noe som helst.

The Woman in Cabin 10 startet bra og lovende, men så  går det bare nedover og nedover med stort sett alt. Det hele blir bare masete og svært uengasjerende til slutt. Savner å lese psykologiske thrillere som er så intense at man nesten ikke merker sine egne omgivelser. Det er altfor lenge siden sist. Psykologiske thrillere skal være spennende og intense, ikke kjede leseren halvt i hjel.

Bakpå:

This was meant to be the perfect trip.

The Northern Lights. A luxury press launch on a boutique cruise ship. A chance for travel journalist Lo Blacklock to recover from a traumatic break - in.

Except things don't go as planned.

Woken in the night by screams, Lo rushes to her window to see a body thrown overboard from the next door cabin. But the records show that no one ever checked in to that cabin, and no passengers are missing from the boat.

Exhauset, emotional and increasingly desperate, Lo has to face the fact that she may have made a terrible mistake. Or she is trapped on board a boat with a murderer - and she is the sole witness ...

Originaltittel: The Woman in Cabin 10 
Norsk tittel: Ikke utgitt på norsk ennå  så vidt jeg vet
Forfatter(e): Ruth Ware
Sjanger: psykologisk thriller, suspense
Målgruppe: voksen
Antall sider:
344
Forlag: Harvill Secker
Norsk forlag: Ikke utgitt på norsk ennå så vidt jeg vet
Utgitt: 2016
Min utgave: 2016 (Innbundet)
Lest: 30.08. - 06.09. 2016 
Kilde: fra egen boksamling
Plot
: 2 (Spennende og lovende i begynnelsen, men så taper deg seg mer og mer etter hvert).
Tittel: 4 (Det var tittelen og plottet som fikk meg interessert i denne boka, men hverken tittelen eller plottet klarte å holde på spenningen underveis).
Omslag: 3 (Nesten samme fargebruk som Jeg lar deg gå av Clare Mackintosh. Savnet mer mystikk istedet for svære bokstaver på omslaget).
Baksidetekst: 4 (Virket veldig interessant og gjorde meg nysgjerrig. Hadde håpet at innholdet ville være like spennende som baksideteksten, men man kan ikke få alt).  
Skrivemåte: 2 (Fin start og spennende oppbygning, men så blir alt platt og uengasjerende og lenger inn i historien vi kommer).
Favorittkarakter: Ingen dessverre. Ingen var skurkeaktige eller spennende nok til å bli en favoritt.
Slutten: 2 (Ikke noe minneverdig og kan dessverre ikke si noe mer om den saken).
Høydepunkt: Konseptet som virket veldig interessant og noe annerledes, men ble ikke fornøyd med hvordan det hele ble gjennomført.
Lavpunkt: Klarte ikke å bli glad i hovedkarakteren, og plottet taper seg underveis, fra spennende til elendig.
Terningkast: 2
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2016



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar