7. november 2016

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ... Og litt fargelegging


 Bøker jeg leste i forrige uke:

Ingen.

Antall leste sider i forrige uke:

  315 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

   Ingen.

Bøker som leses nå:

Apokalypse alt nå? - Alexander N. Wilken (politisk thriller, voksen)
Hex - Thomas Olde Heuvelt  (horror/voksen)
Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft)- H.P. Lovecraft (horror, samlede verk/voksen)

Planlagte bøker denne uken:

Apokalypse alt nå? - Alexander N. Wilken (politisk thriller, voksen)
Hex - Thomas Olde Heuvelt (horror/voksen)
Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft) - H.P. Lovecraft /horror, samlede verk/ voksen)
Sjakkspillere - Eivind Riise Hauge (noveller/voksen)

Jeg ble ikke ferdig med noen av bøkene jeg leste i forrige uke fordi jeg gjorde litt andre ting, blant annet fargelegging. Det er noe jeg har drevet med siden påska i fjor. Av og til er det godt med et avbrekk fra bøkene og livet består av annet enn blogging også:) Man må ha litt variasjon i hverdagen.

Her er en liten "forsmakcollage" av det jeg har fargelagt de siste månedene:

 Jeg fargelegger i fem forskjellige bøker og ble ferdig med en i fjor som jeg har skrevet om her. Jeg er ikke avhengig av fargelegging, men det er greit å gjøre noe kreativt mellom lesingen. Motivene i omtrent alle fargeleggingsbøker er meget detaljrike. Det gjør ikke noe for liker å jobbe med fargekombinasjoner og litt skyggelegging. Fargelegging gir en mulighet til å eksperimentere, både med bruk av fargeblyanter, tusj og skyggelegging. Bruker fargeblyanter mest og tusjer av og til. Det varierer litt fra hvilke bøker jeg fargelegger i og hvor sterke papirene er. Det varierer fra bok til bok.

Bøkene jeg fargelegger i er: Den hemmelige hagen, Dagdrømmer, en minibok som heterJeg elsker fargelegging, Hysj, jeg fargelegger og Zendoodle: Dyr og skapninger.
 
Jeg skal ikke bare fargelegge og forskyve de andre bøkene, altså. Jeg skal selvfølgelig lese videre i Apokalypse alt nå? av Alexander N. Wilken og Hex av Thomas Olde Heuvelt. Når jeg blir ferdig med en av disse skal jeg begynne på Sjakkspillere av Eivind Riise Haug, noe som passer godt  på denne tiden da sjakk VM nærmer seg, og første parti begynner 11. november. Det sendes både på VGTV og NRK2. Jeg har fulgt med på sjakkturneringene som sendes på tv siden 2012. Ikke spesielt lenge, men det er en av mine nyeste interesser og er ikke så veldig glad i sport ellers. Sport som jeg ikke er "allergisk" mot er sjakk og amerikansk fotball. Synes det er interessant. Siden presidentvalget dessverre da er over for lengst blir det en fin timing å se sjakk. I april i år vant Carlsen for første gang Norway Chess. Så det blir spennende å se om han får VM tittelen i år også. Jeg kan ikke alt om selve sjakkspillet, men grunnreglene. Fikk vite i går at Hans Olav Lahlum ikke skal være kommentator denne gang, noe som kommer til å bli fryktelig uvant og det blir ikke helt det samme, for han kan alt om alt. Han er spennende å høre på, så denne sjakkturneringen vil ikke bli helt det samme uten ham i panelet mens de diskuterer sjakkrundene. Jeg kommer jo til å se på likevel.

Så siden Sjakk VM  nærmer seg skal jeg lese Sjakkspillere av Eivind Riise Hauge. Jeg er ikke så veldig glad i noveller sånn generelt og leser noveller så lenge det er av forfattere jeg er glad i eller om det er fra horrorsjangeren. Ellers foretrekker jeg "hele" bøker. Med tanke på at jeg er interessert i sjakk, er det jo nesten skreddersydd å få med denne lille novellesamlingen nå om "sporten" det nesten ikke snakkes om.

4 kommentarer:

  1. For en vakker fargeleggingscollage! Jeg må nok gå til innkjøp av en slik bok selv, har tenkt på det flere ganger. Jeg trenger noen aktiviteter som gir tankene rom til å vandre fritt. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, det er slett ikke dumt. Bruker også å fargelegge mens jeg ser noen tv-programmer eller bare hører på musikk. Fargelegging passer til alt. Gjorde det mye som barn også, så det blir litt som å komme i barndommen igjen:) Jeg var skeptisk i starten, men det er en fin hobby. Gjerne gi meg tilbakemedling på hvordan du liker fargelegging, om du gir det en sjanse:) Det er et fint tidsfordriv og samtidig kan man være litt kreativ:)

      Slett
    2. Det var veldig fin fargelegging. Gjør du det i innkjøpte bøker eller kjøper du tegnebok. Fant siden din så tenkte å se litt på innleggene. Dumt at det går såpass dårlig med Magnus Carlsen sålangt.

      Slett
    3. Mathis fra bokelskere.

      Slett