1. mars 2017

Månedens Bokanbefaling (februar)

I februar leste jeg disse bøkene:


Lest i kronologisk rekkefølge:

Dødens øyne - Bari Wood
Every Last One - Anna Quindlen
Aurora 1 (Grossererens datter) - Bente Pedersen
Kvinnen ved jordas kant - Gunhild Haugnes
Dødsmerkene - Veronica Roth
Jordfast - Graham Norton
Ask the Bones (Scary Stories from Around the World) - Arielle North Olson & Howard Schwartz
Kent Urban Legends (The Phantom Hitch - hiker and Other Stories) - Neil Arnold

(Skrev bare anmeldelse av to av de åtte bøkene jeg leste i februar, men anmeldelsene av de andre bøkene kommer senere).

Det ble ganske variert lesestoff i februar og jeg leste litt mer enn det jeg gjorde i januar. I begynnelsen av februar hadde jeg ikke voldsomt til leselyst, men begynner å finne tilbake til leseflyten igjen. I februar ble åtte bøker lest, og det ble både en del skuffelser og noen bøker jeg likte. Det ble ingen femmere eller seksere, og det er helt greit. Det ble to firere og en firer ser jeg på som et bra terningkast.

Og hvilken bok likte jeg best i februar?

Ask the Bones (Scary Stories from Around the World) - Arielle North Olson & Howard Schwartz

I februar sto valget mellom denne og Jordfast av Graham Norton som månedens bokanbefaling, men Ask the Bones trakk det lengste strået. Jeg vil gjerne anbefale Jordfast i samme slengen for det er en fin bok for oss som liker en blanding av gammeldags krim og kosekrim. Håper Norton tar seg tid til å skrive mer om PJ Collins ved siden av det fantastiske talkshowet The Graham Norton Show.

Det var altså Ask the Bones (Scary Stories from Around the World) jeg likte best i februar. Ikke fordi den var direkte skummel, men fordi den var interessant og fin å lese nå i slutten av mørketiden. Jeg leser jo horror året rundt, men i mørketiden, spesielt høsten (som er min favorittårstid) leser jeg ekstra horror fordi høsten og mørketiden ellers gir den perfekte atmosfæren til å lese slike bøker, så derfor er det litt synd at mørketiden går mot slutten. Jeg vet at de fleste foretrekker lysere tider og sommer, mens jeg foretrekker høst og mørketiden generelt. Synes at mørketiden er mer avslappende, jeg da, og koseligere.

Det er ikke alle skrekksamlinger som er like gode, men denne boka er en av de bedre samlingene jeg har lest i det siste, og spesielt spennende er det at disse skrekkhistoriene stammer fra forskjellige land. Norge er ikke nevnt, men det nærmeste landet som en av skrekkhistoriene er fra er Island. Andre land som disse historiene fra boka kommer fra er blant annet: Usbekistan, USA, Spania, Irak, England, Russland, Kina, Mexico, og Tyskland. I boka er det også med mange stemningsfulle illustrasjoner av David Linn.

Som sagt, ikke en bok til å bli skremt av, men interessant å lese skrekkhisorier fra forskjellige land og som byr på god underholdning.

Jeg liker all slags type horror, spesielt når det gjelder hjemsøkte steder/hus, og samlinger med skrekkhistorier/spøkelseshistorier og vandrehistorier.

Jeg kunne svært gjerne tenke meg å lese en bok med skrekkhistorier/vandrehistorier fra Japan, for har sett mange japanske skrekkfilmer som er basert på denne type historier, og de historiene er virkelig ekle. Det hadde vært skikkelig spennende å lese en slik samling fra Japan, men har ikke funnet en slik bok ennå. Jeg har ikke gitt opp letingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar