6. desember 2017

Bøker jeg skal lese i desember


Sagaen om Ragnarok (Forræderen fra Åsgard) - Line Møllerop
Haunted Hikes - Maren Horjus
Syv dager med oss - Francesca Hornak
The Stranger Beside Me - Ann Rule
Talte dager - Heidi Linde
Wilde Lake - Laura Lippman

Desember er godt i gang allerede, men rekker å skvise inn noen bøker likevel, håper jeg. Første ordentlige snøfall kom forrige mandag. Det har vært noen få snøfall tidligere også, men snøen smeltet så fort den kom på bakken, og det har stort sett vært frost inntil nå. Mandagens snøfall er her ennå, og det er heldigvis ikke mye. Den kan godt forsvinne igjen etter julaften ...

For desember har jeg valgt meg bøker fra forskjellige sjangere. Det var ikke før etterpå at jeg oppdaget at jeg hadde valgt ut bøker av bare kvinnelige forfattere. Det var helt tilfeldig. Litt ironisk også med tanke på at jeg foretrekker mannlige forfattere.


Sagaen om Ragnarok (Forræderen fra Åsgard): Syntes denne virket interessant. Ikke annet å si om boka foreløpig, egentlig ...

(Bakpå): Midgard er i uro. Det siste slaget, Ragnarok, nærmer seg. Femten vintre gamle Sigrid må flykte fra alt hun har kjært når hjemstedet hennes angripes. Flukten blir en skremmende reise hvor hun må ta vanskelige valg for å redde seg selv og sine nærmeste.

Line Møllerop (f.1987) er utdannet samfunnsviter. Hun jobber og er bosatt i Stavanger. "Sagaen om Ragnarok - Forræderen fra Åsgard" er hennes litterære debut.



Haunted Hikes: Kom vel ikke som noen bombe at jeg er interessert i denne boka. Jeg er jo interessert i alt som har med det overnaturlige å gjøre. Det er i hvert fall mer spennende enn selve virkeligheten.  Det er et tema jeg ikke går lei av. Jeg har ikke gått noen skogstur på mange år, men kanskkje det blir enda mer fristende etter å ha lest denne boka? Hvem vet?

(Bakpå):  STRANGE THINGS HAPPENS IN THE WOODS

A rustling in the underbush, a flicker of movement around the next switchback, a whisper behind your ear. It could be in your head - or perhaps it's the next in a pattern of spooky happenings in the American backwoods. Haunted Hikes tells 100 campfire stories about the ghosts, curses, monsters, and mysteries of our country's wild places.

Author Maren Horjus delivers tales and hikes from across the country, including the curious disappearances from Vermont's Long Trail, the ghost lights of the Mountains-to-Sea Trail in North Carolina, the Layd of the Indiana Dunes, the Wailing Woman of Grand Canyon, and more. With a mix of day trips, overnights, and epics, there's sure to be something for every hiker - if you dare step foot on these haunted trails. 



The Stranger Beside Me: De fleste kjenner til seriemorderen Ted Bundy. Han var kjent for sin karisma og sjarm. Man skal ikke falle for det siden seriemordere kan også være det. Det var hans kjente personlighetstrekk. Jeg har sett en del Lifetime filmer oppgjennom årene. Lifetime filmer er Tv - produserte filmer som ikke alltid, men oftest er basert på virkelige hendelser. Da så jeg blant annet filmen om Ann Rule. The Stranger Beside Me er om Ann Rule som er hans nære venn, uten å vite at det er han som står bak alle drapene. Creepy ...

(Bakpå):

Ann Rule was a writer working on the biggest story of her life, tracking down a brutal mass-murderer. Little did she know that the young man who was her close friend was the savage slayer she was hunting.

Ted Bundy was everyone's picture of a natural 'winner' - handsome, caring, brilliant in law school, successful with women, on the verge of a dazzling career. On 24 January 1989 Ted Bundy was executed fo rthe murders of three young women; he also confessed to taking the lives of a least thirty-five more women from coast to coast.

This is his story  - the story of his magnetic power, his unholy cmpulsion, his demonic double life and his string of helpless victims. It was written by a woman who thought she knew Ted Bundy, unti she began to put all the evidence together, and the whole terrifying picture emerged ...

'As dramatic and chilling as a bedrom window shattering at midnight'
New York Times

'No writer in America has ever probed the dark heart of a killer so deeply'
Edna Buchanan
  


Syv dager med oss: Virker som en veldig klaustrofobisk bok dette. Jeg har ingen vane for å lese bøker som relaterer jula i denne årstiden, så dette ble et tilfeldig valg.


"En følelsesladd, oppløftende julefortelling."
KIRKUS REVIEW

(Bakpå):  Det nærmer seg jul, og familien Nirch skal feire som de pleier på godset i Norfolk. Eldstedatteren Olivia er hjemme for første gang på flere år, og moren gleder seg til å ha begge døtrene samlet under tak. Men fordi Olivia er mulig smittebærer av et dødelig virus, må både hun og resten av familien holdes i karantene i en uke.

I de neste syv dagene er derfor familien isolert fra omverdenen inne i det herskapelige, men nedslitte huset. Så tett på hverandre er det vanskelig å holde hemmeligheter skjult, og på toppen av alt dukker det opp en uventet gjest med nyheter som vil forandre hele deres tilværelse.

"Jeg ELSKET Syv dageer med oss. Spenningene i denne familien er nesten for realistiske. Herlig!" THE UNMUMSY MUM

"Hjertevarm, morsom og klok ... virkelig underholdende."
SASKIA SARGINSON, BESTSELGENDE FORFATTER



Talte dager: Her var det bunn i grunn baksideteksten som fenget meg, noe som skjer sjeldent. Boka virker spesiell, så den kan kanskje være fin å få med seg?

(Bakpå): Liv Karin mister besinnelsen overfor tenåringsdatteren Kaja, uten å vite at de stygge ordene som faller mellom dem, skal bli de aller siste. Med stor varme og innsikt i menneskers følelser skildrer Heidi Linde Kajas fire siste dager gjennom et flettverk av historier og skjebner. Den unge legen Jonas som prøver å komme seg videre etter en fatal feilvurdering på Legevakta, Ivan som gikk et skritt for langt, studenten Ingeborg som forsker på innsattes tilværelse bak murene, og ungjenta Lykke som endelig har funnet sin ukjente far, men som må innse at han ikke har noe ønske om å bli funnet. Alle disse får på sin måte betydning for hvordan det går med Kaja.

Talte dager er en bok om godheten og ubarmhjertigheten i de relasjonene vi bygger livet på, og om hvordan små ting kan få uoverskuelige konsekvenser. Før man vet ordet av det, er det for sent å si unnskyld.



Wilde Lake: Jeg bare måtte skvise inn en thriller også. Hvorfor jeg valgte denne, vet jeg egentlig ikke. Den virker spennende, men i det siste er det mange thrillere som har virket spennende, men som viste seg  for å være alt annet enn spennende. Savner å lese en intens thriller som både sjokkerer og som har mer å by på enn en såkalt overraskende slutt.

(Bakpå):  
A vengeful father. A cpurageous attorney.
A worshipful daughter. Think you know this story?
Think again ...

Luisa 'Lu' Brant is the newly elected state's attorney representing suburban Maryland - includning Wilde Lake, the famous planned community, a utopia of racial and economic equality. Prosecuting her first murder case, Lu is determinded to prove herself,

But her preparation for trial unexpectedly dredges up painfaul recollections of another crime, back in the 1980s when her brother, AJ, saved his best friend at the cost of another man's life. Only eighteen at the time, AJ, was cleared by a grand jury. Justice was done. Or was it?

In an acclaimed modern twist on To Kill a Mockingbird, Lu is plunged deeper into the past as she is forced to face a troubling reality - what if, for the first time, she doesn't want to know the truth?

Dette er de utvalgte bøkene for desember, så da gjenstår det om jeg rekker dem gjennom denne adventstiden/juletiden. Selv bare gleder jeg meg til januar kommer og jula er over. 😊

Kommer også til å smette inn andre bøker innimellom som jeg bruker å gjøre. Noen ganger kommer jeg meg gjennom hele leseplanen uten utskeilser, og andre ganger frister andre bøker mer. Uansett er det greit med en liten oversikt, slik at man slipper å bruke så mye tid til å velge neste bok. Sånn sett er disse innleggene for meg hjelpsomme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar