14. mai 2018

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Darker Than Night - John Lutz
* Høydeskrekk - Michelle Paver

Antall leste sider i forrige uke:

562 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Alle kan drepe - Jørgen Brekke
En siste løgn - Mary Kubica

 Bøker som leses nå:

* Psycho - Robert Bloch 
* I de beste sirkler - Lene Lauritsen Kjølner 
* Graves' Disease (A Practical Guide) - Elaine A. Moore & Lisa Moore  
* Good Morning, Midnight - Lily Brooks-Dalton  

Planlagte bøker denne uken:

 * Psycho - Robert Bloch 
* I de beste sirkler - Lene Lauritsen Kjølner 
* Graves' Disease (A Practical Guide) - Elaine A. Moore & Lisa Moore
* Good Morning, Midnight - Lily Brooks-Dalton
* Magdalenahuset -  Rita Aslesen

  
I forrige uke gikk det tre kvelder med Eurovision Song Contest. Det er ikke helt min type musikk, men en tradisjon er en tradisjon, for det er et program jeg har sett på helt fra jeg var liten. Selvfølgelig var det den verste låta av dem alle som vant, men heldigvis vant ikke Sverige. Phew! 😀

Natt til onsdag leste jeg ut Darker Than Night av John Lutz og jeg gleder meg til neste Frank Quinn bok som jeg har bestilt av Lutz, og den heter In for the Kill. Har sansen for Lutz skrivestil. Det er dystert, mørkt, litt dirty og spennende.

Kvelden etter leste jeg ut Høydeskrekk av Michelle Paver som jeg også likte godt, og jeg har lyst til å lese flere bøker av henne. Syntes ikke boka var skremmende på noe vis, men jeg likte historien og atmosfæren veldig godt. Skal prøve å få til en anmeldelse av den på slutten av uka, for må skrive noen andre anmeldelser først.

Samme kveld som jeg leste ut Høydeskrekk, begynte jeg å lese Psycho av Robert Bloch. Jeg har sett klassikeren mange ganger og liker den godt. Har også sett nyversjonen og den er helt elendig som de fleste nyversjoner er. Vet også at det er blitt laget en Tv-serie som heter Bates Motel, men den har jeg ikke sett. Tenkte det var på tide å lese boka, for den har jeg lenge hatt lyst til å lese. Bedre sent enn aldri. Jeg har kommet et godt stykke i boka, så blir enten ferdig med den i kveld eller i morgen kveld.

Jeg skal lese videre i I de beste sirkler av Lene Lauritsen Kjølner, og må innrømme at jeg hater språket i denne. Det er litt damete og ikke helt min type humor. Jeg er fascinert over temaet kornsirkler for det har jeg sett mange dokumentarer om. Noen sære interesser må man jo ha, så hadde nok likt boka om det var i en mer grøssende setting, men så langt liker jeg den ikke, for sjangeren og språket er litt for chick-lit aktig for meg. Så jeg får bare holde ut og lese videre.

Jeg skal også lese videre i Good Morning, Midnight av Lily Brooks-Dalton. Den ble litt nedprioritert i helga siden jeg var hos foreldrene mine i noen dager, og da hadde jeg med meg bare Psycho og I de beste sirkler, så skal prioritere Good Morning, Midnight i denne uka.

Neste bok ut blir Magdalenahuset av Rita Aslesen, og blir det tid til flere uker mot slutten av uka, tar jeg det som det kommer.

2 kommentarer:

  1. Eurovision ja, det er tradisjon. I år var det mange, etter min smak, dårlige sanger. Når det er sagt så har jeg en egenskap, som jeg egentlig ikke liker, og det er det at sanger alltid vokser på meg den andre gangen jeg hører den. Blir hjernevasket til å like den litt bedre, om du skjønner hva jeg mener? Hehe. Her digger eldstemann i huset vinnersangen, han syns den er så kul. Selv likte jeg vel kanskje Estland og Irland best.

    En av forfatterne på listen din har jeg faktisk lest noe av. Det er Michelle Paver og hennes bok Mørketid(Dark Matter), den var fylt av en ondskapsfull stemning uten at den var direkte spennende. En dyktig forfatter til å sette riktig stemning.

    Ønsker deg en god leseuke videre, Ina :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Eurovision har sin sjarm. Likte den type musikk da jeg var liten, og på den tiden samlet jeg også på samlekassetter av Eurovision, som jeg fremdeles har hjemme hos foreldrene mine og det er artig å se musikksmak som forandrer seg med årene. Nå ser jeg på Eurovision på grunn av tradisjon og fordi det er artig å se på, selv om mye av det ikke er min type musikk.

      Ville heller at Østerrike skulle vinne over Israel siden de "kranglet" om vinnerstemmene på slutten for han hadde fin stemme, og den eneste låta jeg likte var Romania sin, men den nådde desvverre ikke til finalekvelden. Men klarer ikke vinnerlåta til tross for godt budskap. Av og til klarer man ikke å like en sang selv om den og den låta inneholder et godt budskap. =) Men Eurovision er morsomt alt i alt, selv om musikken blir rarere og rarere med åra. =)

      Har ikke lest noe av Paver selv før nå. Høydeskrekk var ikke direkte skremmende den heller, men som du sier er hun dyktig til å sette riktig stemning for det klarte hun i Høydeskrekk også. Hun forklarer ensomhet og isolasjon i den boka veldig bra og liker hvor sarkastisk hovedpersonen er. Bestiltte Dark Matter av henne i forrige uke for ville lese mer av henne. =)

      Tusen takk og i lige måde, Mari. Håper du kommer over noen godbiter. =)

      Slett