17. mai 2018

Helgelektyre(245)


Magdalenahuset - Rita Aslesen
Dødevaskeren - Sara Omar 
Doll House - John Hunt

Det blir helgelektyreinnlegg på en torsdag istedet for fredag denne gang siden det er langhelg for de fleste. 

 Psycho - Robert Bloch

Tirsdag leste jeg ut Psycho av Robert Bloch for første gang. Det er svært sjeldent jeg gjenleser bøker, for jeg husker dem uansett hvor mange år det har gått og jeg vil helst huske dem slik de var. Men filmen derimot har jeg sett veldig mange ganger. Jeg foretrekker å lese boka først og se filmatisering senere, men jeg så Psycho for første gang i veldig ung alder og fikk ikke med meg da at den var basert på en bok. Siden jeg er 35 år tenkte jeg det var på tide å få med seg boka også. Det var litt irriterende å ikke få til å lese den uten å høre fiolinmusikken fra filmen. Boka ble lest ut på noen få dager siden den var såpass kort, og det er en god bok som var skremmende i sin tid, og oftest foretrekker jeg bøkene fremfor filmatiseringene, men denne gangen må jeg innrømme at jeg liker filmatiseringen noen hakk bedre. Boka ble utgitt i 1959 og filmen ble produsert året etter. I 1998 kom nyversjonen og den later jeg som den aldri har blitt laget. Har litt lyst til å se Bates Motel, en Tv-serie om en ung Norman Bates for etter klippene jeg har sett, virker det som en interessant Tv-serie. Så lurer på om jeg skal gi den en sjanse. Litt morsomt at Janet Leigh som er med i originalfilmen av Psycho, er mammaen til Jamie Lee Curtis som også er "screamqueen" og kjent fra Halloweenfilmene.

Senere samme kveld rakk jeg så vidt å begynne på en ny bok før kvelden var over, og da begynte jeg å lese Magdalenhuset av Rita Aslesen som jeg skal lese videre i utover helga.


I de beste sirkler - Lene Lauritsen Kjølner

Natt til onsdag leste jeg ut I de beste sirkler av Lene Lauritsen Kjølner og den likte jeg ikke i det hele tatt. Synes kornsirkler er fascinerende tema, men liker ikke språket til Lauritsen Kjølner, for språker er for damete, og det er heller ikke helt min type humor som blir brukt. Det blir for chick-lit aktig istedet for ordentlig krim. Ville heller ha likt å lese om kornsirkler i en grøsser. Det hadde passet meg bedre.

Senere samme natt begynte jeg å lese en ny bok før morgenkvisten kom, og det var Dødevaskeren av Sara Omar. Den skal jeg også lese videre i. Blir det tid til overs skal jeg begynne å lese en liten flis som heter Doll House av John Hunt. Selv foretrekker jeg å lese mursteiner, men finner bare små fliser for tiden. Ingen som skriver store bøker lenger? Ved siden av disse bøkene skal jeg fortsette samlesingen av Good Morning, Midnight av Lily Brooks-Dalton.

Fargelegging er noe jeg selvfølgelig fremdeles gjør. Jeg ble ferdig med et motiv for noen dager siden, og skal begynne på et nytt ett. Man blir nesten både fargeblind og nærsynt av all fargeleggingen (ikke noe galt i å være noen av delene bare for å understreke det ...), og muligens jeg tar fargelegging litt for seriøst. Det skal være avslappende, men jeg tar jo alt på alvor. Kan ikke noe for det. Det er en egenskap jeg ikke liker, men som jeg heller ikke klarer å kvitte meg med.

Motivet jeg ble ferdig med:




Beklager for litt rar vinkling for det var det beste jeg kunne få til etter litt "krangling" med lyset. La jeg boka flat, ble motivet bare blurrete på skjermen. Dette var den eneste løsningen.

Dette er neste motiv jeg skal fargelegge:





Begge motivene er fra denne fargeleggingboka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes

Ellers skal jeg bort senere på dagen og blir borte i noen dager, og kommer forhåpentligvis tilbake med en anmeldelse av Høydeskrekk på søndag.  😊

Gratulerer med dagen og god 17. mai. 🎉

God helg.

Ukas låt: Gravestone - Deuce



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar